Likwidacja peronu kolei na ulicy Dolina Zielona-stanowisko władz
Znak pisma: DTK-5-1.055.40.2024
Warszawa, 17 czerwca 2024
Pan Adam Fularz Szanowny Panie, w odpowiedzi na wystąpienie dotyczące odbudowy peronu kolejowego, wybudowania schodów na wiadukt kolejowy oraz zatrzymywania się pociągów podmiejskich na stacji Zielona Góra Dolina Zielona, poniżej przedstawiam stosowne informacje. Uprzejmie informuję,że w chwili obecnej dokonywany jest przegląd sieci kolejowej w celu zidentyfikowania newralgicznych punktów mających wpływ na ruch pociągów, w tym dotyczących zwiększenia przepustowości na poszczególnych liniach kolejowych oraz propozycji wprowadzenia lepszych rozwiązań ruchowych na poszczególnych odcinkach sieci zarządzanej przez PKP PLK S.A. w związku z prowadzonymi lub planowanymi inwestycjami. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowała, że wskazany w Pana piśmie peron został rozebrany w ramach prac dotyczących projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 273 na odcinku Głogów - Zielona Góra - Rzepin - Dolna Odra”. Z informacji przekazanych przez Spółkę wynika, że ewentualna odbudowa peronu w tej lokalizacji musiałaby zostać poprzedzona deklaracją zapotrzebowania przez organizatora transportu zbiorowego, przy założeniu, że miałyby się tam zatrzymywać pociągi regionalne.
Dodatkowo wymagałaby ona przebudowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym stacji Zielona Góra Główna, gdyż obecnie tor nr 51 nie ma możliwości wyprawiania pociągów. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowała, że w planach inwestycyjnych Spółki nie ma obecnie projektu, który przewidywałby jego odbudowę. Tym niemniej Spółka zaznaczyła, że Miasto Zielona Góra prowadzi obecnie projekt dotyczący opracowania koncepcji „Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Lubuskiego Trójmiasta”. Na etapie analiz studialnych będzie określony zakres niezbędnych prac na poszczególnych stacjach.
Jednocześnie informuję,że postulowana w piśmie budowa zejścia z wiaduktu do ul. Dolina Zielona, z uwagi na brak połączenia z infrastrukturą pasażerską znajduje się poza kompetencjami zarządcy infrastruktury kolejowej. Odnosząc się do poruszanych kwestii dotyczących zatrzymywania się pociągów podmiejskich na stacji Zielona Góra Dolina Zielona uprzejmie informuję, że Minister właściwy do spraw transportu, jako ustawowy organizator kolejowych połączeń międzywojewódzkich, zamawia na podstawie umowy pasażerskie połączenia kolejowe o charakterze usług publicznych w oparciu o wymogi zawarte w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 4 grudnia 2020 r. w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich oraz w wojewódzkich przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym (Dz.U.2020 poz. 2328). Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego, czyli tzw. „Plan transportowy”, określa trasy stanowiące sieć połączeń 2 międzywojewódzkich i międzynarodowych, na których priorytetem jest zapewnienie odpowiedniej dalekobieżnej oferty przewozowej. Należy pamiętać, że głównym celem pociągów dalekobieżnych uruchamianych przez PKP Intercity S.A. jest zapewnienie dogodnego czasu przejazdu pomiędzy dużymi ośrodkami miejskimi. Pociągi dalekobieżne nie pełnią funkcji dowozowo – odwozowych, charakteryzują się ograniczoną liczbą postojów, wprowadzanych podstawowo w największych miastach, na stacjach węzłowych. Relacje, postoje, które nie są zamawiane przez ministra właściwego do spraw transportu, ale mimo to są istotne z uwagi na potrzeby transportowe lokalnej społeczności, powinny stanowić uzupełnienie oferty ministra na poziomie regionalnym. Art. 7 ust. 1 pkt 5 oraz art. 7 ust. 4 pkt 6 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 2778) określa, że realizacją zadań związanych z organizacją publicznego transportu zbiorowego, w transporcie kolejowym, na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich zajmują się właściwi terytorialnie marszałkowie województw.
W omawianej sprawie siatka postojów pociągów regionalnych leży w kompetencji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego. Organizacja rynku transportu publicznego na terenie województwa oraz oferta przewozowa usług w tym zakresie wynikają z autonomicznych decyzji organizatora. To marszałkowie województw, jako organizatorzy publicznego transportu zbiorowego, przygotowują i przeprowadzają postępowania prowadzące do zawarcia umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Określanie potrzeb przewozowych i organizowanie przetargów w celu ich zaspokojenia na terenie województwa stanowi wyłączną kompetencję województwa. Przez pociągi dalekobieżne obsługiwana jest stacja Zielona Góra Główna znajdująca się w odległości około 1 km od ulicy Dolina Zielona. Ze stacji Zielona Góra Główna można udać się m.in. do Krakowa, Bielsko Białej, Przemyśla, Lublina czy Warszawy.
Z poważaniem, Dokument podpisany elektronicznie przez: Przemysław Sierpień Zastępca Dyrektor
Komentarze
Prześlij komentarz